Jeżeli już uczysz się do egzaminu, to pewnie Cię zastanawia dosyć często pojawiający się w pytaniach na prawo jazdy tzw. "Czterokołowiec". Jeżeli dopiero masz zamiar rozpocząć naukę, ten artykuł będzie równie przydatny.

Czym jest czterokołowiec i czym się różni od czterokołowca lekkiego ?

Zgodnie z ustawą "prawo o ruchu drogowym" Art. 2. ust. 53 i 54:

Czterokołowiec jest to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza: w przypadku przewozu rzeczy 550 kg, w przypadku przewozu osób 400 kg.
Do poruszania się czterokołowcem wymagane jest minimalnie prawo jazdy kategorii B1.




Czterokołowiec lekki czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
Do poruszania się czterokołowcem lekkim wymagane jest minimalnie prawo jazdy kategorii AM.




5 rzeczy, które musisz wiedzieć o czterokołowcu, aby żadne pytanie na egzaminie z nim związane Cię nie zaskoczyło:

1. Technika jazdy czterokołowcem:

Skręcanie w prawo - ciężar ciała przenosimy na prawo (pochylamy się), aby wyrównać siłę odśrodkową.
Skręcanie w lewo - analogicznie ciało pochylamy w lewo.
Podjazd pod górkę (wzniesienie) - przyjmujemy wyprostowaną postawę i pochylamy ciało do przodu.
Zjazd z górki (ze wzniesienia) - pozycja siedząca, a ciężar ciała przenosimy na tył.
Boczne pochylenie (w prawo) - ciężar ciała przenosimy w lewo.
Boczne pochylenie (w lewo) - ciężar ciała przenosimy w prawo.
Podczas jazdy i pokonywania zakrętów nie zwalniamy i nie otwieramy gwałtownie przepustnicy.

2. Podczas przewożenia dziecka w wieku 7 lat prędkość czterokołowca nie może przekraczać - 40 km/h.

3. Zakaz wjazdu czterokołowcem na autostradę i drogę ekspresową.

4. Obowiązek używania kasków ochronnych dla kierującego i pasażerów.

5. Najczęstszymi urazami podczas przewrócenia się na czterokołowcu jest uraz czaszki i karku.


Jeżeli już wiesz o tych pięciu rzeczach, będziesz w stanie bez problemu odpowiedzieć na każde pytanie na egzaminie teoretycznym związane z czterokołowcem i czterokołowcem lekkim.





Przykładowe pytania na egzaminie teoretycznym:

W jaki sposób będziesz przeciwdziałać sile odśrodkowej podczas skręcania czterokołowcem w lewo ?
- Górną część ciała odchylę w prawo.
- Zaprę się prawą stopą o płytę podnóżka.
- Będę utrzymywać ciało w osi wzdłużnej pojazdu.

Co jest niewskazane podczas jazdy czterokołowcem w zakręcie ?
- utrzymywanie niewielkiej stałej prędkości jazdy.
- pochylenie się w stronę zakrętu.
- nagłe zamknięcie lub otwarcie przepustnicy.

Czy kierując czterokołowcem masz prawo przewozić dziecko w wieku do 6 lat ?
- nie.
- tak, ale tylko z prędkością do 40 km/h.
- tak, z dowolną prędkością.

Jaką pozycję ciała powinieneś utrzymywać w czasie zjeżdżania czterokołowcem ze wzniesienia ?
- siedzącą, z ciężarem ciała przeniesionym w stronę tylnej osi.
- stojącą, prostopadłą do osi wzdłużnej pojazdu.
- siedzącą, z ciałem pochylonym do przodu

Napisany 07-04-2017 16:52 przez etestynaprawojazdy



800 - tyle podejść do egzaminu na prawo jazdy miała pewna Koreanka. Ale nie martw się, swój egzamin możesz zdać spokojnie za pierwszym podejściem, dlatego przygotowaliśmy 10 praktycznych zasad, które Ci w tym pomogą.
Zasady te dotyczą w większości egzaminu praktycznego. O sposobach zdania egzaminu teoretycznego przeczytasz TUTAJ

Jak zdać egzamin na prawo jazdy ?

1. Podczas nauki jazdy praktycznej zmieniaj instruktora.
Gdy jesteś jeszcze na etapie przygotowań do egzaminu i nie masz przejechanych 30 godzin, to zmień instruktora nauki jazdy. Jazda z jednym instruktorem nie wróży nic dobrego. Jeżeli mamy możliwość to zamieńmy go. Zmiana instruktora otworzy nam alternatywę, poznasz metody innych osób, które mogą Cię nauczyć czegoś nowego, być może lepszej opcji wykonywania manewru i innych sytuacji występujących na drodze. Być może dowiesz się, że poprzedni instruktor nauczył Cię czegoś źle. Znam osobiście przypadek, gdzie instruktor uczył kursanta pokonywać łuk wykonując 1,5 obrotu kierownicy w momencie minięcia 3 słupka. Nauka odbywała się samochodem Toyotą Yaris, na egzaminie jednak nastąpiła zmiana samochodu na Skodę Fabia - tam już 1,5 obrotu się nie zgadzało, co do wyniku egzaminu można domyślać się samemu. Zmiana instruktora pozwala także przyzwyczaić nas do nowej osoby siedzącej obok, a taką dostaniemy też na egzaminie.

2. Wybierz godzinę i termin egzaminu praktycznego gdzie ruch w mieście jest najmniejszy.
Pora egzaminu jest niezwykle ważna. Datę i godzinę możemy wybrać samodzielnie - śmiało skorzystajmy z tej opcji. Zdawanie egzaminu na prawo jazdy jest mniej kłopotliwe, gdzie ruch pieszych i samochodów jest mniejszy. Unikajmy godzin porannych 7:00 - 9:00 gdzie ludzie śpieszą się do pracy, a dzieciaki biegnące do szkoły mogą wbiec nam na przejście - łatwiej wymusić pierwszeństwo. Godziny szczytu: 14:00-17:00 będą także złym rozwiązaniem, zestresowany człowiek po pracy tylko przeszkodzi nam w egzaminie. W godzinach 9:00 - 14:00 ludzie pracują, lub się uczą i to będą dla nas najbardziej sprzyjające godziny egzaminu. Oczywiście polecamy wcześniej zaobserwować sami, w jakich godzinach w mieście naszego WORDu natężenie ruchu jest najmniej uciążliwe.

3. Wyładuj stres przed egzaminem.
Czy wiesz, że egzamin na prawo jazdy zaraz obok egzaminu maturalnego jest jednym z najbardziej stresującym egzaminem w życiu człowieka ?
Nie daj się zastraszyć, rozładuj stres. Dobrym rozwiązaniem będzie sport, jeżeli jesteś osobą aktywną: idź przed egzaminem na siłownię, pobiegaj - te czynności wydzielają w nas endorfiny (hormony szczęścia) dlatego będą naszym sprzymierzeńcem na egzaminie. Dla mniej aktywnych: wystarczy spacer z psem. Możemy zadecydować sami, co w nas wydziela najwięcej pozytywnej energii i po prostu zróbmy to przed egzaminem. Dobre przygotowanie do egzaminu jest także niezwykle ważne, o czym przeczytamy w artykule: Jak uniknąć stresu przed egzaminem

4. Na egzamin przyjdź wcześniej.
Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę, przyjedź 30 minut wcześniej. Nasza świadomość, że możemy się spóźnić wzmoży nasz stres, powoduje, że zapominamy niektóre rzeczy. To sprawi, że na egzaminie przeoczymy ważne elementy np. włączenie świateł, co wpłynie na wynik naszego egzaminu.

5. Ubierz się schludnie i wygodnie.
Ubiór na egzaminie jest niezwykle ważny. Jeśli jesteś kobietą możesz mieć ochotę włożyć czerwone szpilki i niebieską bluzkę z dużym dekoltem (pomijając już aspekty mody i dobierania kolorów) po to aby nieco zdobyć przychylność egzaminatora - to nie będzie dobre rozwiązanie, z góry zostaniesz uznana za kobietę, której parkowanie równoległe nie wyszło zupełnie nigdy. Oczywiście w szpilkach jest możliwe wciśnięcie sprzęgła (do udowodniła niejedna kobieta) Ale znacznie łatwiej będzie nam zdawać egzamin np. w trampkach. Dres Kościołowy także odradzamy - mimo wygody. Nie musisz także odstawiać się w garnitur ślubny, prowadzenie w nim auta nie jest wygodne. Wystarczy włożyć jeansy, wygodne buty i prostą koszulę. Oczywiście ubiór dobieramy tak aby czuć się pewnie. Ubiorem z góry pokazujemy, że zależy nam na egzaminie, a co w połączeniu z kulturą osobistą może już nieco przekonać egzaminatora. Nie zapominajmy także o higienie osobistej.

6. Bądź kulturalny.
Egzaminator to nie wróg - on wykonuje swoją pracę. Bądź miły, przywitaj się, powiedz "Dzień Dobry". Nie żuj gumy na egzaminie.

7. Nie wdawaj się w dyskusje z egzaminatorem.
Popełniłeś błąd, egzaminator na Ciebie krzyczy ? Nie przejmuj się tym, bądź pokorny. To tylko błąd, który możesz popełnić. Przyznaj rację egzaminatorowi i rób swoje dalej. Pamiętaj, że w razie niepowodzenia możesz trafić ponownie na tego samego egzaminatora, więc lepiej żeby Cię polubił.

8. Popisywanie się odstaw na bok.
Jeździłeś traktorem w gospodarstwie rodziców od 7 roku życia i czujesz się mistrzem kierownicy ?
Gdy Twoja pewność siebie Cię przerasta i masz się za lepszego kierowcę niż Robert Kubica, zapomnij o tym, nie próbuj udowadniać, że prawo jazdy należy Ci się bez egzaminu i jest on zbędny, a opłatę za egzamin wolałeś przeznaczyć na dom dziecka. "Normalna" jazda, a egzamin to dwie odmienne rzeczy. Na egzaminie kierownicę trzymamy dwiema rękami, nie jedną. Nie próbuj się wywyższać i pokazywać egzaminatorowi, że jeździsz od 15 lat samochodem rodziców, pokaż mu, że jeździsz przepisowo, potrafisz nad sobą panować i jesteś rozważny. Wiemy, że oduczenie się nawyków jest bardzo trudne, ale zrób to i na egzaminie zachowuj się jak początkująca osoba.

9. Nie zagaduj egzaminatora.
Nie odzywaj się na egzaminie - chyba, że egzaminator sam Cię o coś zapyta. Egzaminator to nie najlepsza przyjaciółka, jest to osoba, która ma zweryfikować Twoje przygotowanie. Wdawanie się w dialogi nie jest najlepszym pomysłem.

10. Zawsze przepuszczaj pieszego na przejściu dla pieszych.
Gdy tylko zbliżasz się do przejścia dla pieszych i widzisz czekającego pieszego, zatrzymaj się w każdym przypadku (chyba, że masz zielone światło) Egzaminator potrafi oblać nas już za to, że nie zatrzymaliśmy się na przejściu. Gdy zatrzymasz się pokażesz tym egzaminatorowi, że nigdzie Ci się nie śpieszy i jesteś cierpliwy.
Napisany 05-04-2017 17:18 przez etestynaprawojazdy

To banalnie proste!
Przede wszystkim, osiągniecie dużo większą pewność siebie co za tym idzie mniej będziecie się stresowali, kiedy będziecie prawidłowo przygotowani.



Egzamin teoretyczny
Szczególnie polecam aby zaznajomić się z wyglądem całego egzaminu, aby po przystąpieniu do niego wszystko było dla was już znane. Cały opis egzaminu teoretycznego znajdziecie w naszym artykule : Egzamin teoretyczny na prawo jazdy.
Załóżmy, że znajomość wyglądu oraz przebiegu egzaminu teoretycznego jest już Wam dobrze znany, czy to wystarczy aby czuć się pewnie? Oczywiście, że nie. Najważniejsze przecież są pytania i umiejętność udzielenia prawidłowych odpowiedzi. Na naszej stronie dajemy Wam możliwość nie tylko rozwiązywania egzaminów próbnych ale również korzystania z inteligentnego systemu nauki. Co to znaczy? Gdy przejdziecie w tryb nauki, posiadacie dostęp do wszystkich na bieżąco aktualizowanych pytań testowych na prawo jazdy każdej kategorii z odpowiedziami. Uczycie się zaznaczając odpowiedzi oraz sprawdzając, które są poprawne. Macie możliwość segregowania pytań wg ich znajomości tj. pytanie znam „dobrze” , „średnio” lub „słabo”. Kiedy posegregujecie pytania, uczcie się tylko tych które znacie słabo lub średnio i nie marnujcie czasu na dobrze Wam znane. W ten sposób nauczycie się najszybciej i najefektywniej co pozwoli Wam czuć się pewnie na egzaminie.

Egzamin praktyczny
Egzaminator nie jest wrogiem! Jego pracą i obowiązkiem jest sprawdzenie Waszych umiejętności. Jeżeli mieliście dobrego instruktora, zaznajomiliście się z modelem pojazdu będącym pojazdem egzaminacyjnym w WORD oraz posiadacie podstawowe umiejętności jego prowadzenia nie ma czym się przejmować. Należy jedynie zwrócić uwagę na najczęstsze błędy popełniane na egzaminie na prawo jazdy.
3 najczęściej popełniane błędy na egzaminie praktycznym na prawo jazdy:
  • Potrącenie pachołka na placu manewrowym
  • Wymuszenie pierwszeństwa
  • Wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle

    Po dopracowaniu tych szczegółów, nie powinniście się stresować ani martwić egzaminem.
    Powodzenia!
    Ps: dajcie znać w komentarzu jak Wam poszło, piona !

  • Napisany 01-02-2017 9:21 przez etestynaprawojazdy



    W tym artykule opiszę skuteczne sposoby jak zdać testy na prawo jazdy za pierwszym razem.
    O zasadach przeprowadzania egzaminu teoretycznego można tutaj:
    Egzamin teoretyczny na prawo jazdy.

    Przystępując do egzaminu na prawo jazdy zależy nam przede wszystkim na tym, aby zdać go za pierwszym razem. Przystąpienie do kolejnego egzaminu wiążę się z dodatkowymi kosztami, czasem, a także jeszcze z większym stresem i "śmiechem" wśród rówieśników, akurat tym ostatnim nie powinniśmy się w ogóle przejmować, bo tak na prawdę jeżeli nie zdaliśmy go za pierwszym, to nie odzwierciedla naszych umiejętności, chyba, że jest to już dziewięćdziesiąty egzamin i w prezencie od WORDU otrzymujemy rower.

    Pomijając już sprawę zapisania się na sam egzamin, uznajmy, że mamy już wyznaczony termin naszego egzaminu, który przypada za równe 2 tygodnie. No właśnie, czy dwa tygodnie jest to wystarczająca ilość czasu, aby pozytywnie zdać nasz egzamin, biorąc pod uwagę, że jeszcze nic się nie uczyliśmy ? Odpowiedź brzmi: "TAK - jest to wystarczająca ilość czasu" Ale pod warunkiem, że zrobimy to sumiennie i nie będziemy zaprzątali sobie głowy niepotrzebnym materiałem. Dla własnej pewności lepiej naukę zacząć znacznie wcześniej.

    Jak sie uczyć żeby zdać testy na prawo jazdy ?
    Jeżeli zależy nam głównie na tym, aby zdać teorię w WORDzie, musimy nauczyć się wszystkich pytań egzaminacyjnych i odpowiedzi. Aby zdać egzamin nie musimy recytować kodeksu ruchu drogowego cytując paragrafami, ponieważ recytowanie kodeksu nie przyzwyczai nas do pytań i będziemy nabierać się na pułapki egzaminacyjne w podchwytliwych pytaniach, co skutkuje negatywnym wynikiem egzaminu. Dlatego najprościej będzie, jeżeli nauczymy się samych pytań i odpowiedzi - musimy się do tych pytań przyzwyczaić, obyć się z nimi, zapamiętać obrazki i poznać całą aplikację Wordu.

    Wszystko o pytaniach: ile ich jest , kto je tworzy - przeczytasz w tym artykule:
    Ile jest pytań na prawo jazdy



    Skąd wziąć pytania egzaminacyjne na prawo jazdy i gdzie sie ich nauczyć ?
    Nasi instruktorzy i programiści przygotowali specjalną aplikację, która w pełni odwzorowuje egzamin państwowy we wszystkich WORDach w Polsce. Po zarejestrowaniu się na stronie www.e-testynaprawojazdy.pl otrzymujesz pełną, zawsze aktualną bazę pytań WORD wraz z odpowiedziami. System nauki jest efektywny, przyzwyczaja nas do egzaminu państwowego, pozwala obyć się z pytaniami, a także selekcjonować pytania według ich znajomości. Nie zawiera zbędnego materiału, który na egzaminie nam się nie przyda, lecz ten, który jest nam potrzebny aby zdać egzamin, co pozwala zdecydowanie skrócić czas nauki - bo chyba na czasie i pozytywnym wyniku zależy nam najbardziej.

    Co zrobić aby zdać:
    1. Zapisz się na egzamin.
    2. Naucz się wszystkich pytań egzaminacyjnych.
    3. Nie zapomnij o egzaminie, zabierz ze sobą dowód osobisty lub paszport. Na egzamin przyjedź przed czasem, aby być spokojniejszym i się nie spóźnić.
    4. Po wejściu do sali egzaminacyjnej należy wysłuchać egzaminatora, aby uniknąć wątpliwości i niedomówień, jeżeli czegoś nie wiesz, zadaj mu pytanie.
    5. Po przemowie egzaminatora pojawi się próbna możliwość rozwiązywania testów, skorzystaj z niej, pytania próbne pochodzą z bazy pytań, więc istnieje możliwość, że niektóre ponownie pojawią się na egzaminie.
    6. Zachowaj spokój, przeczytaj pytania dokładnie, nie odpowiadaj zbyt pochopnie. Niektóre pytania mają takie same obrazki, jeżeli wcześniej dokładnie
    uczyłeś/łaś się pytań, żadne nie powinno Cię zaskoczyć.
    7. Nie przyśpieszaj egzaminu klikając w przycisk odtworzenia filmu przed czasem. Przeczytaj pytanie taką ilość razy na jaką pozwala Ci "czas na zapoznanie się z pytaniem"
    8. Filmy oglądaj do końca.
    9. Zakończ egzamin.

    Jeżeli nie ominąłeś żadnego z powyższych punktów i rad udzielonych w tym artykule, po egzaminie pojawi Ci się przed oczami obrazek z początku tego artykułu - zacznij się do niego przyzwyczajać. Powodzenia na egzaminie !
    Napisany 10-01-2017 16:25 przez etestynaprawojazdy

    Wchodząc w dorosłość większość młodych ludzi zaraz po kupieniu pierwszego piwa, decyduje się zapisać na kurs prawa jazdy. Osoby bardziej doświadczone poszerzają swoje umiejętności zdając dodatkowe kategorie. No właśnie i teraz pojawia się najważniejsze pytanie: Ile tak na prawdę za to prawo jazdy będzie trzeba zapłacić. A także dodatkowe pytania: Czy nie ma jakichś ukrytych opłat ? Ile kosztuje egzamin teoretyczny i praktyczny ? A także opłaty związane z odbiorem samego dokumentu prawa jazdy ?
    W młodym wieku trzeba liczyć się z każdym groszem, nie mamy pracy, a prawo jazdy zwykle fundują nam rodzice.

    Ceny kursów prawa jazdy
    Sama opłata za kurs uzależniona jest ode tego ile dany ośrodek wyceni swoje usługi. Ceny za sam kurs wahają się pomiędzy:
    Kat. AM: 600 - 900zł
    Kat. A1: 800 - 1000zł
    Kat. A2: 1000 - 1300zł
    Kat. A: 1000 - 1300zł
    Kat. B: 900zł-1600zł
    Kat. B1: 900zł-1600zł
    Kat. B+E: 700zł-1200zł
    Kat. C: 2000zł-2500zł
    Kat. C + E: 2000zł-2500zł
    Kat. D: gdy posiadamy kat. C 2300zł- 2900zł, gdy nie posiadamy kat. C 3800zł-4300zł
    Kat. D1: 1800zł-2100zł
    Kat. D + E: 2000zł-2500zł

    Czemu aż taka rozbieżność w cenach kursów ?
    Każdy ośrodek indywidualnie wycenia swoje usługi, zależne jest to m.in:
    - od tego jaką zdawalność za pierwszym razem ma dana szkoła,
    - czy oferuje szkolne/studenckie zniżki,
    - czas trwania kursu: w trybie przyśpieszonym, czy podstawowym
    - czy w cenie kursu wliczone są badania lekarskie
    - czy w cenie kursu wliczona jest opłata za pierwszy egzamin.
    - płatność za kurs (Raty/gotówka)
    - od miasta w jakim znajduje się OSK (Ośrodek szkolenia kierowców) W największych miastach Polski, tj. Kraków i Warszawa ceny za kurs będą ok. 100zł większe niż w pozostałych miastach.
    - oferty połączone: niektóre ośrodki oferują np. 2 kursy (C, C+E) w korzystniejszej ofercie niż robilibyśmy każdy kurs z osobna

    Wybierając odpowiedni ośrodek szkolenia kierowców warto przeanalizować każdy aspekt oferty.
    Czasem różne OSK oferują taką samą cenę kursu, lecz jeden daje nam darmowe badanie lekarskie lub darmowy pierwszy egzamin, a co za tym idzie nasze prawo jazdy będzie 50zł tańsze w przypadku darmowych badań lekarskich i 170zł w przypadku egzaminu państwowego na kategorię B.

    Z osobistego doświadczenia wiem, że wcześniej warto zaczerpnąć opinii od osób, które wcześniej korzystały z kursu danego ośrodka i dowiedzieć się w jakim czasie kurs jest przeprowadzany i w jakich warunkach. Znacznie skuteczniej przygotujemy się do egzaminu na prawo jazdy i zwiększą się nasze szanse na zdanie go "za pierwszym" rozbijając 30 godzin jazdy na 1 miesiąc. Niż rozbijemy sobie 30 godzin jazdy na 4 miesiące, ponieważ OSK ma tak zajęty grafik, że szybciej się nie da lub w połowie samochodów właśnie padł akumulator i samemu trzeba zapłacić za kable rozruchowe aby go odpalić. Tak, to właśnie moje doświadczenie, na egzaminie usiadłem i zastanawiałem się gdzie znajduje się kierownica, bo jazdy miałem przez pół roku. Po 4 miesiącach zdążymy zapomnieć tego czego nauczyliśmy się, co zmusi nas do wykupienia dodatkowych godzin. Intensywny miesiąc nauki będzie znacznie skuteczniejszy, więc warto czasem dopłacić te 100zł za szybszy kurs.

    Cena za państwowy egzamin teoretyczny dowolnej kategorii prawa jazdy to 30zł. O zasadach jego przeprowadzenia można przeczytać tutaj.
    Egzamin praktyczny to cena od 140zł (za kat. B) do 245zł (za kat C+E, D+E). Należy pamiętać, że aby do niego przystąpić należy zdać egzamin teoretyczny, który jest ważny pół roku, czyli mamy 6 miesięcy aby przystąpić do praktyki, w innym wypadku będziemy musieli ponownie zdawać egzamin teoretyczny. Warto się przyłożyć do testów na prawo jazdy. Wszystkich pytań występujących na egzaminie można nauczyć się na naszej stronie.

    Koszt wydania prawa jazdy (dokumentu) to 100zł 50gr.

    Reasumując dla kategorii B (gdy zdamy go za pierwszym razem):
    Kurs na prawo jazdy + Egzamin teoretyczny i praktyczny + wydanie dokumentu.
    W najtańszej wersji: 900zł + (140zł + 30zł) + 100zł 50gr = 1170zł 50gr
    W najdroższej wersji: 1600zł + (140zł + 30zł) + 100zł 50gr = 1870zł 50gr

    Życzymy powodzenia na egzaminie i zdanie go za pierwszym razem ;)

    Napisany 05-01-2017 19:10 przez etestynaprawojazdy

    << Previous 1 2 3 Next >>

    Powered by CuteNews
    Nasz test rozwiązano już razy. Dołącz do nas już dziś!