Pojazdy egzaminacyjne 2019 – część II – motocykle
Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, warto byłoby więc zapoznać się z pojazdami egzaminacyjnymi jakie na nas czekają w nadchodzącym roku. W tej części motocykle!
Ze względu na sporą ilość ośrodków egzaminacyjnych (jest ich aż 58) wybraliśmy z nich 16 po jednym z każdego województwa – najczęściej ich stolicę.
W drugiej części pojazdów egzaminacyjnych skupimy się na motocyklach. W kategoriach z przedrostkiem A nie ma aż tak dużego zróżnicowania jak w przypadku samochodów osobowych. Tutaj w większości ośrodków pojazdy egzaminacyjne są dokładnie takie same. Warto więc przed egzaminem spojrzeć na specyfikację oraz przeczytać czego możemy się spodziewać o motocyklu z naszego ośrodka.
W kategorii A oraz A2 zdecydowanym liderem, który występuje aż w dziewięciu branych przez nas pod uwagę ośrodkach jest Suzuki Gladius SFV 500. Słynie ze swojej zwrotności dzięki czemu jest on świetnym wyborem na pojazd egzaminacyjny. Jeszcze więcej, bo aż dziesięciokrotnie pojawił się na naszej liście motocykl Hondy – CBF 125. Oczywiście jak to w kategorii A1 nie jest to demon prędkości, ale na pewno potrafi zaskoczyć niejednego początkującego pasjonata dwóch kółek. Na zakończenie coś dla najmłodszych – jedyny polski przedstawiciel w tym zestawieniu, lider kategorii AM – Romet Zetka 50. Występuje podobnie jak Honda w dziesięciu branych przez nas pod uwagę ośrodkach egzaminacyjnych. Jego krótki opis jak i innych wspomnianych wyżej motocykli możecie przeczytać poniżej. Zachęcamy również do przeczytania specyfikacji oraz zapoznania się bliżej z pojazdem w waszym ośrodku!
Szczegółowy spis motocykli w branych pod uwagę ośrodkach znajduje się na końcu artykułu.
Poniżej krótki opis najpopularniejszych motocykli ze wszystkich kategorii:
Suzuki Gladius SFV 650 - Gladius jest naprawdę sympatycznym i łagodnym motocyklem dla początkującego jeźdźca. Choć silnik posiada ponad 70 KM, jego charakterystyka jest przewidywalna i odpowiednia do stawiania swoich pierwszych kroków w jednośladowej karierze. Istnieje jeszcze druga strona medalu: dzięki niskiej odczuwalnej masie i małym gabarytom SFV w rękach bardziej doświadczonego kierowcy staje się prawdziwym pogromcą miasta. Zwinność skutera i właściwości prowadzenia motocykla sprawiają, że przebijanie się przez korki w godzinach szczytu to doskonała zabawa. (źródło: motogen.pl)
Honda CBF 125 - jest tanim w zakupie i późniejszej eksploatacji, sympatycznym pojazdem do codziennej miejskiej jazdy. Oczywiście, nie porwie nas i nie przekona do siebie sercem, ale z pewnością rozumem. W miejskim gąszczu mniej wymagającym użytkownikom więcej nie potrzeba. CBF jest przy tym ładny, dobrze wykonany i „nie pachnie” od niego taniością z Chin. Poza tym, co ważne w tej klasie motocykli, niczego nie udaje. Nie próbuje być sportowym motocyklem jak CBR 125. Wśród konkurencji jedynym godnym rywalem jest Yamaha YBR 125, którą według nas Honda CBF 125 i tak bije na głowę wyglądem i jakością wykonania. (źródło: motogen.pl)
Romet ZetKa 50 - to motocykl, który bardzo skorzystał z doświadczeń firmy w zakresie produkcji jednośladów, ponieważ do jego konstrukcji użyto najlepsze elementy, wykorzystane wcześniej w motocyklach Z 125 oraz K 125. Wyposażony został w czterosuwowy , chłodzony powietrzem silnik o pojemności 50 cm3. Wykorzystano gaźnikowy układ zasilania. Maksymalna moc jaką może osiągnąć jednostka napędowa wynosi 2,9 KM, a maksymalna prędkość, standardowo jak na „pięćdziesiątkę” – 45 km/h. W motocyklu zastosowano także aluminiowe felgi oraz przednie tarczowe hamulce i tylne bębnowe. Romet Zetka 50 cechuje się również bardzo dopracowaną, klasyczną stylistyką. Producent wypuścił na rynek dwie wersje kolorystyczne – czarną oraz białą. W latach 2011 – 2013 w ofercie sprzedaży firmy, pojawiły się również motocykle z oznaczeniem „+”, przeznaczone głównie do użytku sportowego. Od zwykłego Rometa Zetki 50 różniły się innym, bardziej sportowym kształtem tłumika. (źródło: jednoślad.pl)
Pojazdy egzaminacyjne osobowe z wyszczególnieniem na województwa:
Woj. Dolnośląskie (Wrocław)
A – Yamaha XJ6N oraz Yamaha MT-07
A1 – Yamaha YBR 125
A2 – Honda NC700 S
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Kujawsko-Pomorskie (Toruń)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Lubelskie (Lublin)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Lubuskie (Zielona Góra)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Łódzkie (Łódź)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM - Junak ZN50Q-8
Woj. Małopolskie (Kraków)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Mazowieckie (Warszawa)
A – Suzuki Gladius SFV650A oraz Yamaha MT-07
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU oraz Yamaha MT-07
AM - ROMET MOTORS ZK 50, Zipp BT49QT-20 oraz Junak ZN50Q-8
Woj. Opolskie (Opole)
A – Yamaha xJ6 ABS
A1 – Yamaha YBR 125
A2 – Yamaha xJ6 ABS
AM - ROMET MOTORS ZK 50 oraz Yamaha YN50
Woj. Podkarpackie (Rzeszów)
A – Yamaha XJ6NA
A1 – HONDA CBF125M oraz Yamaha YBR 125
A2 – Honda CB 500F
AM - Junak 901
Woj. Podlaskie (Białystok)
A – Yamaha XJ6NA
A1 – Yamaha YBR 125
A2 – Yamaha XJ6FA
AM – Yamaha YN50 oraz Romet RAW50
Woj. Pomorskie (Gdańsk)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Honda CB500F
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Śląskie (Katowice)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – brak danych
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Świętokrzyskie (Kielce)
A – Suzuki Gladius SFV650A
A1 – HONDA CBF125M
A2 – Suzuki Gladius SFV650AU
AM – brak danych
Woj. Warmińsko-Mazurskie (Olsztyn)
A – Suzuki 645, Yamaha RM17
A1 – HONDA CBF125M
A2 – HONDA NC 700 SA
AM - ROMET MOTORS ZK 50
Woj. Wielkopolskie (Poznań)
A – Yamaha RJ22 XJ6
A1 – Yamaha YBR 125
A2 – Yamaha RJ22 XJ6
AM – Yamaha YN50 oraz Junak ZN50
Woj. Zachodnio-Pomorskie (Szczecin)
A – Yamaha MT-07
A1 – Yamaha MT-125
A2 – Yamaha MT-07
AM - PIAGGIO ZIP 50
zespół e-testynaprawojazdy.pl