Nowe zasady zwiększające bezpieczeństwo na drogach w roku 2020

Na polskich drogach ginie ok. 3000 osób rocznie, jest to jedna z najwyższych liczb w stosunku do przejechanych kilometrów w całej europie. W sam weekend majowy bądź listopadowy ginie ok. 60-70 osób. Zdaniem Pana Mateusza Morawieckiego należy wyeliminować piratów z polskich dróg zarówno inwestując w nową infrastrukturę jak i powielaniem najlepszych wzorców tych Państw Europy Zachodniej Unii Europejskiej, które mają znacząco ograniczoną liczbę wypadków śmiertelnych.



Wprowadzone nowe zasady na rok 2019/2020:

Jazda na suwak

Podczas zwężenia na drodze o co najmniej dwóch pasach w jednym kierunku do jednego pasa.
Obowiązkiem kierowcy pasa zwężanego jest dojechanie do końca tego pasa, zasygnalizowanie zamiaru zmiany pasa ruchu oraz wjechanie pomiędzy pojazdy się nim poruszające.
Obowiązkiem kierowcy pasa, który się nie kończy jest ustąpienie pierwszeństwa jednemu kierowcy pasa zwężanego. Jeżeli jednak kończą się dwa pasy, obowiązkiem kierowcy pasa poruszającego się jest przepuszczenie dwóch pojazdów.
Ma to na celu zlikwidowanie powstających korków oraz zachowanie płynności jazdy.

Korytarz życia

Korytarz życia obowiązuje na drogach o co najmniej dwóch pasach w jednym kierunku. Stworzenie korytarza życia polega na rozsunięciu się pojazdów tworząc pas umożliwiający przejazd służbom ratunkowym. Osoby jadące lewym pasem zbliżają się możliwie blisko do lewej krawędzi, natomiast osoby jadące pozostałymi pasami zbliżają się do krawędzi przeciwnej czyli prawej. Pamiętajmy, że liczy się każda sekunda i właśnie w taki sposób możemy uratować komuś życie.
Obowiązkiem kierowcy jadącego lewym pasem jest zjechanie do lewej krawędzi pasa ruchu.
Obowiązkiem kierowcy jadącego pasem środkowym i prawym jest zjechanie do prawej krawędzi pasa ruchu.

Nowe zasady ogłoszone przez Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego na rok 2020 :

1. Pierwszeństwo pieszego przed wejściem na pasy.

Na daną chwilę wg Art. 26. ust. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
Po wprowadzonych zmianach kierujący pojazdem oprócz zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa znajdującemu się na przejściu będzie miał obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu zbliżającemu się do przejścia.

2. Ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę.

Na daną chwilę prędkość dopuszczalna w obszarze zabudowanym w godzinach 23:00-5:00 wynosi 60 km/h.
Po wprowadzonych zmianach dopuszczalna prędkość ulegnie zmianie i będzie wynosiła tyle samo co w ciągu dnia czyli 50 km/h.

3. Przekroczenie prędkości o powyżej 50 km/h poza terenem zabudowanym wiąże się z karą utraty prawa jazdy.

Już teraz po przekroczeniu prędkości o więcej niż 50 km/h można było utracić prawo jazdy na okres 3 miesięcy lecz jedynie w terenie zabudowanym.
Po wprowadzonych zmianach utracić prawo jazdy będzie jeszcze łatwiej. Prawo jazdy będzie mogło zostać odebrane po przekroczeniu prędkości o więcej niż 50 km/h nawet poza terenem zabudowanym.

Pan Mateusz Morawiecki jednakże nie określił dokładnej daty wprowadzenia powyższych trzech zasad, wiemy jedynie, że nastąpi to w 2020 roku.

Życzymy owocnej nauki,
zespół e-testynaprawojazdy.pl
Napisane dnia 16-12-2019 12:24 przez etestynaprawojazdy
Powered by CuteNews
Nasz test rozwiązano już razy. Dołącz do nas już dziś!